Många kan ha svårt att få vardagen att gå ihop med arbete, fritid, barn som måste lämnas och hämtas och allt annat i livspusslet. Därför är det bra att som chef skapa en bra arbetsmiljö för medarbetarna, och ha en plan för när det blir vakanser på jobbet. Om en anställd blir sjuk eller tar föräldraledigt finns det olika sätt att se till så att företaget snabbt får ny personal som kan täcka upp vid vakanser.
Med bemanning från Bravura kan du se till att det alltid är god stämning på arbetsplatsen då den aldrig är underbemannad. Här kan du hyra in nya talanger när verksamheten står inför arbetstoppar, vakanser och föräldraledigheter. Det är enkelt att hyra in personal så fort behovet uppstår, och Bravura tar hela arbetsgivaransvaret samt ser till att alla kollektivavtal följs.
Kontinuerligt arbetsmiljöarbete
För att skapa en bra arbetsmiljö krävs det en kontinuerlig insats med att förbättra, utvärdera och kartlägga arbetsplatsen. Arbetsgivaren har det största ansvaret vad gäller att bedriva denna syssla men alla medarbetare kan bidra med att påtala risker, problem och förbättringar. Fördelarna med att hela tiden sträva efter en god arbetsmiljö är att det ger bra ekonomiska vinster för företaget, medarbetarna och samhället. Risker kan tidigt upptäckas, samtidigt som trivseln och medarbetarnas engagemang ökar. Det brukar också resultera i en förbättrad hälsa hos de anställda, samt ge företaget ett attraktivt rykte på marknaden, vilket leder till att de mest kompetenta kandidaterna söker sig dit.
Förebygg ständigt
Genom att ha kontakt med de anställda dagligen kan du som chef snabbt fånga upp om något inte är optimalt på arbetsplatsen. Du bör också skapa samverkan och systematik i arbetet för en bättre verksamhetsmiljö, vilket leder till ett ständigt förbättringsarbete. Försök att förutse de problem som kan uppstå så att du är ordentligt rustad om något händer. Det är också alltid klokt att lyssna in de anställda när de berättar om för- och nackdelar med jobbet. Det handlar om subtila signaler som kan visa på viktiga dolda problem som behöver lösas.
Många aspekter
Arbetsmiljön består av en lång rad olika saker, där det går att hitta arbetsredskapen, luftkvaliteten, ljudnivån, aktuella maskiner som används, arbetsorganisation och de anställdas trivsel. För den som vill skaffa sig en snabb orientering kring lagar och regler finns arbetsmiljölagen, som innehåller de grundläggande bestämmelser som är nödvändiga att ta hänsyn till samt allmänna krav. Det finns här inte så många precisa regler, istället beskriver den i stora drag olika krav som i dag ställs på arbetsmiljön. Det är också viktigt att läsa om vilket ansvar du har som arbetsgivare.
Om arbetsplatsen har fem anställda eller fler bör ett skyddsombud utses. Denna person är representant för arbetstagarna och företräder dem i arbetsmiljöfrågor. Personen utses av den lokala fackorganisationen. Skyddsombudens ansvar är att tillgodose en god arbetsmiljö, bevaka skydd kring olycksfall och ohälsa och se till att arbetsgivaren följer arbetsmiljölagen. Viktiga aktörer inom strävan efter en god arbetsmiljö är skyddsombud, chefer och företagshälsovården. Alla bör här sträva efter att skapa friska arbetsplatser utan olyckor eller ohälsa.