Som chef kommer du inte bara att få uppleva många utvecklande och roliga stunder, utan du kommer också att stöta på ett flertal fallgropar. Som chef behöver du inte bara vara empatisk och ha en god lyssnarförmåga, utan du måste också kunna leda arbetslaget och fokusera på interna såväl som externa behov. Med chefsrollen kommer också mycket ansvar som inte alltid är speciellt roligt. Du kan behöva säga upp anställda, ta svåra beslut eller hamna i konflikter.
En undersökning som utfördes av Yougov visade att några av de sämsta egenskaper en chef kan ha är rädsla för konflikter och att inte kunna ta kritik, men det finns sätt att utvecklas och bli en chef som dina anställda inte bara kan anförtro sig till, utan som de också kan känna tillit och respekt för.
Bli en bättre chef – bästa tipsen
Det är inte alltid lätt att veta vad som förväntas av dig som chef, men med denna lista kan du åtminstone komma några steg närmare att vara den perfekta ledaren för ditt arbetslag.
1. Lär dig konsten att lyssna
Att lyssna på andra kan faktiskt vara svårare än man kan tro, men att försöka göra allt på egen hand kan i vissa fall leda till stora problem. Genom att lyssna på vad dina medarbetare vill och känner kan du inte bara skapa en fantastisk Vi-känsla, utan du kan också få organisationen att växa. En anställd som känner sig lyssnad på kommer också vilja stanna kvar, vilket minskar personalomsättningen.
2. Belöna och beröm
Det är viktigt att dina anställda får känna sig uppskattade och att deras arbete har betydelse. Även om beröm kanske inte är den mest storslagna gesten så är det oftast tillräckligt för att folk ska känna sig uppskattade och sedda. Det kan räcka med ett ”Bra jobbat!” eller ”Det här lyckades du bra med!”. Har ni nått ett större mål bör detta naturligtvis firas därefter.
3. Jobba aktivt för förbättring
Sin chef är det ditt ansvar att se till att vardagen fungerar och verksamheten går som den ska. Det kan t.ex. innebära att du ser över problemområden och försöker att förbättra eller optimera dessa. Det kan handla om en ny kaffemaskin till lunchrummet, men det kan också handla om smidiga företagstjänster som förenklar fakturering, inkasso och mycket mer. När du hittar lösningar på problem och gör arbetet enklare för dina anställda kommer arbetet gå bättre.
4. Informera om upp- och nedgångar
Som chef behöver du se till att dina anställda är informerade och det handlar om både bra och dåliga nyheter. Meddela så mycket som du kan och håll inte inne på information för länge. Är det mycket dålig information som tilldelas kan det även vara en god idé att stämma av med medarbetarna om eventuella känslor eller tankar som kan uppstå. Det kan t.ex. handla om att ni ska göra en omorganisation eller att budgeten inte har uppnåtts.